Navigatie overslaan

Interview Branka Dessens

Stepco is al enkele jaren deelnemer van de stichting DHPA. Op hun website publiceerde DHPA onderstaand interview met onze directeur Branka Dessens.

Stepco begon 25 jaar geleden als cosmetisch en preventief reinigingsbedrijf van computers en randapparatuur. Tegenwoordig bedient het bedrijf een groot bestand aan klanten met managed services, maar ook nog steeds met on premise beheer van servers, werkplekmanagement en lifecycle management. “We zijn geen allrounder, maar hebben wel een heel breed dienstenaanbod” vertelt Branka Dessens, CEO van Stepco.

Overzichtelijk hybride

En inderdaad, het dienstenaanbod mag er wezen. Stepco doet ook aan detachering, on premise oplossingen en is cloud dienstverlener en sinds kort ligt de nadruk ook op security – een strategische keuze voor de toekomst. “We zijn dus goed gepositioneerd om in hybride oplossingen te voorzien,” zegt Dessens. En dat hoeft geen gebrek aan focus te betekenen. “Sterker nog, het is juist de kracht van Stepco om alles overzichtelijk te maken. Wij onderzoeken alle mogelijkheden om een gedegen advies te geven. Die adviesrol is heel belangrijk, want de ene cloud is de andere niet. We willen het eenvoudig maken voor klanten om een keuze te maken.”

Het bedrijf verandert dus continu. Daarom werd een paar maanden geleden het Duitse IT-beveiligingsbedrijf Twinsec als zusterbedrijf ingelijfd, zodat Stepco ook securitydiensten kan aanbieden. “Hiermee willen we naar een maatwerk-model voor het MKB. Dus de security die nu voor grote bedrijven beschikbaar is, ook naar het MKB brengen voor een vast tarief.”

Dubbelslag

Stepco sloeg daarmee een dubbelslag: in één keer actief op de Duitse markt en een duidelijke propositie naar het MKB. Waarom die focus op het MKB? Dessens: “Security leeft nog niet echt bij het MKB – zowel op het niveau van infrastructuur als op het gebied van identity en access management. Hoe registreer je wie er in applicaties inlogt? En hoe toon je dat achteraf aan?”

“Daarnaast hebben weinig partijen honderd man of meer in dienst. Je zoekt dan bedrijven die bij je passen. Bij hyperscalers zijn de prijzen dan wel scherp, maar je krijgt nooit de aandacht die je wil. Goedkoper uit zijn is een drijfveer, maar zachtere waarden blijken later ook belangrijk. Natuurlijk trekt een lagere prijs mensen aan, maar wij zien dat ze vaak toch weer de overstap maken naar een kleinere, lokale partij.”

Persoonlijk contact

Het lokale, persoonlijke contact is daarom erg belangrijk voor Stepco. Met twee vestigingen in Houten en Ittervoort (Limburg) kunnen ze een groot deel van het MKB uit die regio’s bedienen. Dessens ziet namelijk niet één grote partij die de hele cloudmarkt kan overzien. “Mensen vinden het heel fijn om iemand uit de regio over de vloer te hebben.”                

Ze vervolgt: “We willen het liefst klanten in een straal van maximaal honderd kilometer van onze kantoren. Wij vinden klantcontact namelijk erg belangrijk, dat komt door onze open cultuur. We zijn van origine een familiebedrijf, dus veel mensen werken hier al heel lang en hebben lang contact met onze klanten.”

Cloud als nutsvoorziening

Dessens ziet meerdere trends in de sector. “Allereerst is de cloud over een aantal jaar een nutsvoorziening. Om applicaties, systemen en functionaliteiten aan elkaar te koppelen, terwijl alles veilig is, dat gaat de aandacht opeisen. Kleine bedrijven hebben niet de middelen en de mankracht om dat aan te kunnen. In het begin zullen bedrijven dus nog wel een eigen netwerk hebben. Maar ze zullen langzaam meer naar een ketenorganisatie gaan, waar ze minder zelf doen in de techniek.”

“Ook is iedereen nu zoekende naar hoe je klanten op verschillende niveaus kan ondersteunen en controleren, terwijl je flexibel blijft in je dienstverlening. Databeveiliging, mede door de GDPR, wordt steeds complexer. “

Certificering en keurmerken

Een tip voor DHPA-branchegenoten: zet vol in op certificering, want zonder krijg je het lastig, stelt Dessens. “Zonder de juiste ISO’s kan je je niet onderscheiden en overleef je niet. Accountants gaan er naar vragen.”

Het is één van de redenen dat Stepco zich heeft aangesloten bij DHPA. “Het is namelijk altijd goed gezamenlijk een standaard neer te zetten. DHPA zou in mijn ogen ook een kwaliteitskeurmerk kunnen en moeten zijn.”