Navigatie overslaan

“We zijn hartstikke tevreden”

Stepco beheert sinds 2004 de IT-omgeving van de Limburgse Werkgevers Vereniging (LWV).“Toen ik in 2008 bij de LWV in dienst kwam, hadden we nog onze eigen servers staan en verzorgde Stepco ons IT-beheer op afstand”, herinnert Jos Meessen, secretaris van de LWV zich. “Inmiddels werken we alweer 5 jaar in de cloud. Dat werkt heel prettig: voor een vast maandbedrag regelt Stepco alles.”

Van IT-beheer naar cloud

Jos Meessen weet nog goed waarom de LWV de overstap naar de cloud maakte. “Stepco beheerde onze IT-omgeving op afstand, maar als de server of een pc bij ons op locatie opnieuw moest worden gestart, moest ik dat natuurlijk zelf oplossen. Ik deed IT erbij, maar het kostte me veel te veel tijd. En ik had er ook helemaal geen zin in. Toen onze servers aan vervanging toe waren, stonden we voor de keuze: opnieuw investeren in servers of overstappen naar de cloud. Stepco deed ons toen een mooi aanbod om in de cloud te gaan werken.”

Ontzorgd

Jos heeft geen spijt van de overstap naar de cloud. “We zijn veel meer ontzorgd nu. De IT-omgeving is stabiel. Voor een vast maandbedrag wordt alles gedaan. Zelfs het jaarlijks intensief reinigen van de laptops en pc’s door Help-IT is in dat bedrag inbegrepen. Je weet vooraf wat je kwijt bent, dat is fijn. Doordat we in de cloud werken, was onze verhuizing van het Ondernemershuis terug naar ons pand aan de Godweerdersingel, relatief simpel. Naast het meubilair, hoefden we alleen wat pc’s en laptops te verhuizen. Opschalen van het aantal gebruikers gaat nu ook veel gemakkelijker. Als we bijvoorbeeld een stagiair of een nieuwe medewerker hebben, is een account zo aangemaakt. En het is fijn dat we nu eenvoudig vanuit thuis kunnen werken. Ja, we zijn hartstikke tevreden!”

Leermoment

Stepco is de laatste jaren gegroeid, vindt Jos. “Stepco is professioneler geworden. Tegenwoordig ligt steeds meer in procedures vast. Als ik de helpdesk bel, weten ze wie ik ben en wat er speelt. Ook als onze vaste contactpersoon ziek is, of als er een keer een functiewisseling bij de helpdesk is, pakken ze dat prima op.” Bij de overgang van de IT-omgeving naar cloud ondervond Jos Meessen wel wat strubbelingen tussen zijn softwareleverancier en Stepco. “Onze CRM-software hebben we van onze eigen server naar de cloudomgeving van Stepco overgezet. Als een van de partijen vervolgens een update doorvoerde, had dat soms gevolgen voor de andere partij. Ze vergaten wel eens om elkaar vooraf over een update te informeren. Dat is voor mij een leermoment geweest. Een volgende keer zou ik die verantwoordelijkheden duidelijker vastleggen. Ik moet overigens zeggen dat het nu heel goed loopt. De communicatie tussen Stepco en onze softwareleverancier is sterk verbeterd.”

Gemak dient de mens

Nu de LWV in de cloud werkt, hoeven zij niet meer in servers te investeren. “Maar onze laptops en desktops bestellen we nog altijd bij Stepco”, benadrukt Jos. “Als ik eerlijk ben, zouden we iets goedkoper uit zijn als we de apparatuur via een webshop zouden bestellen. Maar als ik de computers via Stepco bestel, is alles voorgeprogrammeerd en gebruiksklaar. En als er een probleem is, hoef ik Stepco maar te bellen. Gemak dient de mens!”