Nieuws

Stepcolumn: Recruitment in tijden van Covid-19

Interview met Loes Vaessen, HR-manager bij Stepco

Covid-19 heeft het belang van een goedwerkende infrastructuur en ICT aangetoond. Het aantal vacatures voor ICT’ers blijft daardoor groot, in tegenstelling tot een aantal andere sectoren, waar Covid-19 ervoor zorgt dat mensen hun banen verliezen.
Loes Vaessen beaamt dit. Sinds oktober 2020 is zij HR-manager bij Stepco, waarbij haar grootste uitdaging het werven van nieuw personeel is. ‘Goed IT-personeel is momenteel belangrijker dan ooit tevoren.’ zegt Vaessen. ‘Bij Stepco hebben wij collega’s nodig die ervoor zorgen dat al onze klanten hun werkzaamheden vanuit elke gewenste locatie, zonder problemen, kunnen uitvoeren. De afgelopen periode zijn wij druk bezig geweest met het opstellen van een recruitmentplan en de selectie van geschikte partijen die ons hierbij kunnen ondersteunen. Daarnaast hebben we gelukkig al veel kandidaten kunnen spreken. Recruitment is een vak dat niet onderschat mag worden.’

Competitieve arbeidsmarkt

‘De huidige arbeidsmarkt is zeer competitief en talent aantrekken wordt steeds uitdagender. Het onderscheidend vermogen van Stepco wordt tot uiting gebracht door de inhoudelijke kennis en kwaliteit van onze mensen; deze is ontzettend hoog. Er heerst een fijne werksfeer met een prima mentaliteit, waarbij er hard gewerkt, maar ook gelachen kan worden. Dit is mede door het jonge, maar ambitieuze team. Daarnaast bieden wij flexibiliteit en vertrouwen voor en in onze collega’s.’ aldus Vaessen.

Werven tijdens deze pandemie vraagt om flexibiliteit

Vaessen vertelt verder: ‘Het werven van goed IT-personeel is lastig. In tijden van corona is dit nog lastiger geworden, aangezien dit een competitieve branche is. Het proces is door corona ook anders. In plaats van een kop koffie op kantoor, is je eerste kennismaking via MS Teams. Qua maatregelen en veiligheid is dit momenteel de meest veilige manier. Met de juiste voorbereiding gaan deze gesprekken gelukkig erg goed en worden deze als zeer prettig ervaren. Tweede- en eventueel derde gesprekken, kunnen op werklocatie met de gepaste afstand plaatsvinden. Ikzelf ben ook in tijden van corona digitaal benaderd en heb de switch tussen werkgevers kunnen én durven maken. Van baan switchen in deze bizarre tijd is dus zeker een optie.’

Begeleiding van nieuwe medewerkers
‘Het vinden van de juiste werknemer stopt echter niet bij het houden van sollicitatiegesprekken en de uiteindelijke aanstelling.’ zegt Vaessen. ‘Het inwerkproces is ook heel belangrijk. Als nieuwe medewerker wil je juist bij de start de gewenste aansturing en hulp krijgen. Het leren kennen van nieuwe collega’s, het eigen maken van systemen en processen is beide lastig op afstand. Inwerktrajecten deels op kantoor, met behoud van de 1,5 meter en overige veiligheidsmaatregelen, zijn bij ons gelukkig goed te realiseren. Dit zorgt ervoor dat werknemers zich sneller thuis voelen en de werkzaamheden eigen maken.’

Vragen aan Loes? Neem direct contact met haar op via L.Vaessen@stepco.nl

Deel dit artikel