Kennis
| Infrastructure

Stepcolumn – ‘Reactief & proactief beheer’

Een uitstekend werkende ICT omgeving is voor bedrijven een voorwaarde om onderscheidend hun dienstverlening te kunnen realiseren aan hun klanten. Zeker in deze bizarre tijden is performance cruciaal om uw werk goed te kunnen uitvoeren.
Ontdek hoe de performance van uw netwerk en applicaties de prestaties van uw gehele bedrijf verbetert, met Stepco. Wij benaderen uw infrastructuur niet vanuit de techniek, maar draaien de zaken om. Wat heeft ú nodig om uw werk optimaal te kunnen doen? We maken onderscheid tussen reactief en proactief beheer.

Reactief beheer
De kern is wachten tot iets mis gaat én wordt aangemeld waarna iets of iemand snel tot actie over gaat. Bij Stepco verlopen aanmeldingen via meerdere kanalen zoals bijvoorbeeld e-mail, ticketsysteem of telefoongesprek. Bij binnenkomst van een melding is het van belang deze zo uitgebreid mogelijk te registreren. Goede registratie geeft inzicht in gevraagde/uitgevoerde werkzaamheden en creëert de mogelijkheid een volgende keer hetzelfde verzoek sneller op te lossen omdat je hebt vastgelegd hoe het is verwerkt.

Doordat uzelf niet in regie bent, is de workload onvoorspelbaar en omdat er al iets is voorgevallen, is snelheid om te acteren altijd van groot belang.

Bij Stepco wordt alles beheerd via het Network Operation Center en gaan wij vanuit een monitoring perspectief te werk. Door trends en gedrag te analyseren trachten wij een infrastructuur te creëren die veilig is en de juiste performance levert.

Proactief beheer
De kern is een pas op de plaats en het voorkomen van incidenten. Bij proactiviteit gaat u er namelijk over nadenken wat het ideale eindresultaat is. Dataopbouw is een cruciaal onderdeel in de analyse rondom patroonherkenning om van daaruit preventieve maatregelen te nemen die incidenten voorkomen.

Vanzelfsprekend kent deze insteek hogere beheerskosten. Toch loont het de moeite verder te rekenen. Wat is werken met minder incidenten waard?

Bij het uit handen geven van beheer is gewenst gedrag van uw leverancier een overdenking. Op lange termijn voelt een proactieve -vaak duurdere – overeenkomst als een hulpmiddel met betere risicobeheersing/voorspelbaarheid (en dus op langere termijn minder incidenten) terwijl een reactieve overeenkomst meer zal aanvoelen als noodhulp die u pas belt wanneer u daadwerkelijk te kampen hebt met performance issues. Gelukkig is het leven gekleurd en zijn er mooie combinaties te maken.

Wij helpen u graag verder.

Deel dit artikel